Hemma i Sverige igen

Nu har hela Sp3b kommit hem till Sverige igen. Bussresan från Trelleborg var lång och hostig, det är nämligen så att majoriteten av klassen har fått en liten förkylning under resans gång.

Den sista dagen i Tyskland bestod av att först och främst packa och checka ut från Hubertusallee, som under dessa dagar varit vårat hem. När alla ätit frukostbuffé för sista gången, så rullade bussen mot det forna Östberlin, där gick vi på ett museum som handlade om Stasi, den Östtyska polisen, och deras verksamhet. Där kunde man se de otroliga anordningar som Stasi använde för att avlyssna och smygfilma befolkningen i Östberlin. Bland annat fanns det en konstgjord sten som innehöll en kamera och massor med portföljer som innehöll avlyssningsmaterial.
Utanför huset berättade Tara om Stasi och om några av människorna som råkade ut för förföljelsen.

Madde berättade sedan om Judeförföljelsen, vilken skulle följa med oss till vår nästa anhlat, nämnligen koncentrationslägret Sachsenhausen, där fick vi gå omkring och titta och tänka lite för oss själva. Så klart kom många olika tankar och känslor upp till ytan när vi fick se allting med våra egna ögon.
Innan vi gick in berättade Elin om SS och SA och under tiden vi gick omkring i lägret så berättade Philip och Jonas om Europas koncentrations-och förintelseläger för oss.

Bussen fortsatte att rulla och vi åkte mot en gammal Östtysk stad som heter Wittstock, där åt vi lunch och tittade på de gamla byggnaderna. Tyvärr var maten inte till belåtenhet för alla och stackars Philip drog på sig en matförgiftning.

Sedan var det dags för Sp3b att ännu en gång rulla mot hamnstaden Rostock där vi skulle ta båten hem till Sverige. Under bussresan tittade vi på en film som handlade om DDR och Stasi, där fick man följa en författare som blev förföljd och avlysnad av Stasi.
I Rostock fick vi gå omkring inne i staden och titta i affärer och äta lite mat, vi fick också gå ner till hamnen och titta på alla båtar.
Klockan 20:00 åkte vi vidare till färjelägret, och eftersom vi inte kunde åka ombord förens klockan 22:00 så tittade vi på filmen Valkyria, som handlar om Claus Shenk von Stauffenberg och om hans kamp att döda Adolf Hitler.

Väl ombord på båten gick många och la sig, men andra som hade lite mer spring i kroppen gick till Taxfreen för att spendera sina sista slantar.

Klockan 06:00 gick vi i land i Trelleborg, där blev det frukost på samma restaurang som vi ätit middag på när vi åkte ner till Tyskland. Sedan var det bara för Mats att trampa på gasen och köra bussen norrut, ca 80 mil och några små stopp i Jönköping och på diverse toaletter senare var vi hemma i Sandviken igen. Där väntade föräldrar och syskon på Hammargymnasiets parkering.

Detta är altså våran resa till Berlin i bloggform, hoppas att ni tycker att det varit lika roligt som vi tycker.
På måndag kommer vi att skriva vårat sista inlägg här vi blogge som kommer att innehålla massor av fina bilder från resan och vi kommer att göra en liten utvärdering.